DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

2000 až 2009


7. slet

2000   Tábor

7. národní slet historických kluzáků se uskutečnil na letišti Aeroklubu Tábor, v krásné scenérii jižních Čech. Počasí už tradičně opět nepřálo, přesto se nalétalo více než 100 hodin. Startovalo se m.j. "historickým způsobem"- pomocí gumy (24x). K aerovlekům sloužily L-60S Brigadýr (dvou a třívleky), Z-142, Z-226MS, historická příbramská C-105 a ULa Koala. Na sletu létalo celkem čtrnáct 

historických kluzáků: Z-24 Krajánek a LG-130 Kmotr z Medlánek, SG-38 z Rané, z Benešova LF-107 Luňák a LG-125 Šohaj, ze Zbraslavic druhý Luňák a VSM-40 Démant, další Démant byl ze Šumperka, z Hronova Orlíky VT-16 a 116, dvousedadlový LF-109 Pionýr z Broumova, VT-16 Orlík z Prahy Letňan a VT-425 Šohaj z Příbrami. Kolegové z německé Pirny dorazili s Fokou 4c.

8. slet

2001   Zbraslavice   + 29. IVGR

International Vintage Glider Rally 2001 pořádal Aeroklub Zbraslavice. Organizačně dobře připravené mezinárodní setkání bylo opět spojené s naším, tentokrát osmým národním sletem. Zbraslavické rally se zúčastnilo 74 historických kluzáků (z ČR pouze 4) ze dvanácti evropských zemí. Tento rok byli přijati do našich řad noví členové z Rakouska a Polska.

9. slet

2002   Raná  + VGC East Randezvous

9. slet byl součástí oslav hostitelského aeroklubu k 70. výročí létání na Rané. Počasí celkem přálo, pouze jediný den byl neletový. Bylo provedeno 246 startů aerovlekem, 4 navijáky, 6 gumou a jeden autovlek. Letos si ani jeden účastník neodvezl ze sletu „pětihodinovku“, nejdelší čas byl pouhých 3°31'.

Posádce Kmotra se povedl (patrně nechtěný) 15 km přelet. Nejvzdálenějším účastníkem, sice bez letadla byl David Allibone z Anglie. Náš slet navštívili i zástupci českých klubů s podobným zaměřením jako

POTK – Klubu historických letadel Praha a Plachtařského klubu historických kluzáků z Českých Budějovic.

10. slet

2003   Křižanov

Počasí celkem přálo. Bylo provedeno 138 startů aerovlekem, 25 navijákem. Na tomto sletu se podařilo několik “polňáků”, první byl Slingsby T-31, následoval ranský barevný Šohaj a místní Vega.

Piloty nebudeme jmenovat. Nejdelší čas sletu 6°32’ měl v pátek 1. srpna J. Klicnar s Ka-6, stejný den létal T. Mezera s Vegou 5°12’. Gottfried Balga s Helmutem Hoflingerem se vydali Bergfalkem a Muchou na přelet do Zbraslavic. Raritou letošního 10. sletu POTK byl celodřevěný cvičný kluzák z roku 1951 Slingsby T-31 Tandem Tutor Borise Kožuha ze Slovinska. Zrenovované T-31 se v současné do-

bě stále častěji objevují na srazech historických větroňů. Svou koncepcí "dvousedadlové bejbiny" se stávají velmi vyhledávanou atrakcí. Kdo z vyznavačů létání s "oldtajmry" by netoužil alespoň po jednom startu za navijákem v otevřeném kokpitu, s lokty přes okraj kabiny a hvízdajícím větrem mezi vzpěrami a lanovými výztuhami . . .

11. slet

2004   Vrchlabí

Červencový národní slet historických kluzáků se konal i tentokrát na terénu plachtařsky slavném a historicky významném. Na místě konání mnoha velkých soutěží, sídle letecké školy, instruktorských kurzů a hlavně, na úpatí překrásných Krkonoš. Premiéra gumicuky "Vem to čerta" (Hols´der Teufel) Gerharda Maleschky a Jiřího Leníka. Startovalo se ze stráně u prahu dráhy od města, s převýšením tak 70 m odkud kluzák z konce dvacátých let (!) krásně doletěl a elegantně přistál až dole u hangárů. Nejlepším plachtařským dnem sletu byla středa. Naprosto nádherné počasí. Ten den byly dosaženy pěkné výkony.

Luboš Martiňák s Démantem nalétal 7 hodin a 3 minuty, dále s Orlíky Sváťa Vítek 5 hodin 8 minut a Luděk Souhrada 5 hodin 7 minut, který k tomu přidal 200 km. Vrchlabského sletu se zúčastnilo sedmnáct historických kluzáků a větroňů. Tři z nich byly z Německa.

12. slet

2005   Žamberk           

Jak už je téměř každoročním zvykem i tento náš slet začínal dešťovými přeháňkami. Úterní počasí už bylo příznivější. Začalo se tedy s prvními aerovleky do termiky. Jen ten silný boční vítr při startu do kopce

kdyby nebyl ... Od středy už panovalo super termické počasí a tak jsme začali bodovat v závodech "Orlicko 2005", které pro nás připravili Mirek Štěpán a Emil Slíva. Týden uběhl jako voda a nám zůstaly vzpomínky na zažité okamžiky v jiném prostředí a nové přátele. Letos poprvé se našeho sletu zúčastnili 

s Luňákem i reprezentanti Plachtařského klubu historických kluzáků z Českých Budějovic. Se svými oldtimery zde opět létali i naši přátelé z Německa a Rakouska.

13. slet

2006   Skuteč

První červencový víkend se na skutečském letišti shromáždily bezmotoroví veteráni i s jejich náležitě hrdými a pyšnými majiteli. Není divu, za současným bezvadným technickým stavem většiny těchto větroňů je pilné shánění náhradních dílů, jednání s úřady a především mravenčí práce na jejich údržbě

nebo dokonce novostavbě dle původní dokumentace. Snaha o zachování provozuschopnosti těchto skvostů z doby minulé je opravdu chvályhodná a zrestaurované dřevěné Šohaje, Pionýry, Démant, Luňák nebo znovupostavený Krajánek, Schulgleiter či Hoľs der Teufel z dílny Jiřího Leníka budí zájem

nejenom u znalců či pamětníků. Letové počasí oldtimerům přálo téměř po celý týden. Za pět letových dnů se podařilo nalétat 104 hodin včetně několika přeletů. Pro zpestření sletu skutečtí organizátoři

připravili doplňkový program ve formě večerních besed s osobnostmi z leteckého života (s plachtařskými rekordmany Hanou Zejdovou a jejím otcem Vladislavem, vzpomínání Jiřího Tlustého st. na jeho vrcholnou leteckou kariéru i vyprávění o přeletu letounů C-11 do Egypta Františka Tománka).

14. slet

2007   Raná  + VGC Randezvous

Tento rok se konaly dvě nejvýznamnější akce mezinárodního Vintage Glider Clubu v našich zemích, v červenci hostil jubilující (75) Aeroklub Raná International VGC Rendezvous a ihned po něm se konala 35. International VGC Rally ve známém slovenském plachtařském středisku v Nitře.

(kliknutím na fotografii spustíte video akrobatického letu Grahama Sawa s jeho Luňákem)

Slet navštívila přibližně stovka pilotů ale i nelétajících příznivců létajících oldtimerů. Historických kluzáků bylo k vidění 48, i když jen 43 z nich létalo. Po většinu doby totiž panovalo extrémně horké počasí a mnozí účastníci dávali přednost letištnímu bazénu a stínu stromů mezi hangáry před krutými teplotami v kokpitech větroňů. Všechny dny sletu se však létalo. Na Rané se předvedly některé předválečné

unikáty, mimo domácího Hol´s der Teufel, dva malé Hüttery, H-17 a H-28. Bylo možno vidět na nebi kroužit o něco mladší Moswey III ze Švýcarska nebo pečlivě zrestaurovanou Weihe, u nás létajíci pod

názvem Vážka, která se vrátila na ranský kopec po 55 letech. V řadě poválečných strojů je třeba zmínit nádherné školní kluzáky Slingsby T.21 a T.31, které sloužily v padesátých letech k výcviku kadetů RAF.

Za zmínku stojí výkonná dvousedadlovka Kaiser Ka-2b, výcvikové Ka-4 Rhönlerche, Ka-7 Rhönadler, Bergfalke, výkonné L-Spatz a Ka-6, z polských konstrukcí Mucha Std, Foka 4 a Pirat. Celou škálu evropské plachtařské historie uzavíral již pololaminátový oldtimer Elfe S4a, větroň ladných tvarů budící

dojem značné výkonnosti a jedna z prvních laminátových konstrukcí Bölkow Phönix. Množství zahraničních strojů vyvažovaly Krajánek, Pionýr a několik Šohajů a Orlíků. Jak už to u takových akcí bývá, organizace zůstala jen na malé hrstce nadšenců, ale i tak se podařilo vytvořit příjemné prostředí, ideální pro leteckou dovolenou, kde nikdo nikam nespěchá a nebe je plné dřevěných strojů.

15. slet

2008   Broumov

Vyvrcholení naší plachtařské oldtimer sezóny je mezi přáteli na národním sletu. Netradiční termín 12. - 20. 7. byl vybrán už kvůli počasí, které v posledních letech začátkem července nebylo příznivé. Hostící Broumov je menší, útulné letiště, kde si vše potřebné můžeme zařídit sami. Letos se sešlo našich patnáct historických kluzáků (z toho polovina Orlíků, ale i dva Pionýři), Foka 4 z Německa k tomu jedna polská Mucha. Jen to počasí tentokrát nestálo zrovna na naší straně. Proslulý svah Broumovských stěn od začátku provokoval a ti statečnější se jej snažili i přes nepřízeň počasí osedlat. Orlíkům se to i na chvíli podařilo, avšak opadavější Pionýr a Šohaj si jen vyzkoušeli dokluz proti větru od stěn na letiště.

V závěru týdne se velký Termoska ustrnul a obdaroval nás velmi pěkným termickým počasím, kdy se létalo o sto šest. Konečně jsme si z bezpečné výšky prohlédli tento malebný kraj, sevřený kopci ze tří stran a neviditelnou státní hranicí, linoucí se někde pod námi všude kolem. Broumovsko je z plachtařského hlediska velmi pěkné a příhodné místo, navíc možnost tak neuvěřitelně dlouhého svahu ! V pátek se odletěly nejdelší lety sletu, místní pilot Horák s Orlíkem 4 hodiny 10, Vláďa Dostál 3 hodiny 44 a Ulf Kern se šestnáctkou 3 hodiny 25. V sobotu večer nám zahrála výborná country kapela a sletu byl konec. Bylo to společenské setkání přátel a kamarádů plachtařů, doplněné o společné výlety a létání. Můžeme jen doufat, aby se i naše další slety konaly v takovém přátelském prostředí.

16. slet

2009   Staňkov

I přes nepřízeň počasí bylo během sedmi letových dnů na letošním sletu POTK ve Staňkově uskutečněno 77 startů, z toho 1x navijákem a 7 autovleků. Celkový nálet na 13 historických kluzácích byl 32 hod. 28 min.

Dále byl přítomným kolektivem sněden jeden divočák a následně ještě jedno prase domácí, vypito neregistrovatelné množství tekutin, společně navštívena letecká expozice p. Tarantíka ve Zruči, pivovar Prazdroj v Plzni, arboretum v Horšovském Týně. Individuálně pak bylo navštíveno množství památek a kulturních zařízení v okolí, řádně byly projety i místní cyklotrasy.

V celém průběhu akce pak byla též využita i nevyužita možnost k plodným i neplodným debatám. Členové hostitelského aeroklubu využili možnosti zalétat si na „pravěkých“ kluzácích a i jejich předvedení, včetně různých technik startů při závěrečné letištní slavnosti, kterou zdokumentovalo množství fotografů a reportérů včetně západočeského Rádia Plzeň.